Instructies.

Hoe gebruik ik Vergaderruimte 4?

Veilig varen.

Stappenlijstje, van boven naar beneden is het makkelijkst.

1. Ga via de voorkant van de boot naar naar binnen en verwijder het achterste doek (berg deze netjes op), ga je een rondje gracht maak dan van het voorste doek een paar knopen los en leg hem voorover.

2. Haal de boot van het slot, als je zeker weet dat je hier weer terugkomt kun je het slot laten hangen. Hou de sleutels altijd vast (tip van Karlo).

3. Start de motor en zet de grote rode sleutel om. Check of je genoeg benzine hebt, en check of de accu laadt als de motor loopt (de voltmeter schiet dan naar 14,4volt). Vergeet de rode sleutel niet uit te zetten als je de motor uit zet, dit zorgt ervoor dat je niet met een lege accu komt te staan.

4. Instrueer je manschappen om de trossen los te gooien en vaar kalm weg.

Vlag

Vaar altijd met je vlag omhoog, zonder vlag varen brengt ongeluk, maar denk erom dat hij naar beneden moet bij de laagste bruggen (tip van Ruben).

Tanken

Zuidlaardermeer bij Allround watersport,
op het Paterswoldsemeer bij de Zuidwesthoek,
en bij kantoor kun je met de jerrycan
naar de Shell lopen. Declaratie kan naar Jeroen.

Ligplaats

Laat de boot nooit onbemand
achter behalve op zijn ligplaats
aan zijn slot.

Bij uitzondering mag je hem ook aan zijn slot achterlaten in de passantenhaven van de Zuidwesthoek, of aan het Zuidlaardermeer bij Dennis of Joost aan de stijger.

 

Belangrijkste regels op het water.

Regel 1 tot en met 100 op het water is ‘goed zeemansschap’, in alle situaties gebruik je je verstand om de juiste keuze te maken.

Vaar zoveel mogelijk rechts, net als op de weg. En houd koers zodat de rest van het vaarverkeer goed kan inschatten waar je langs gaat varen.

Wie heeft voorrang op het water? Correcte antwoord is: NIEMAND. Het BPR (Binnenvaartpolitieregelement) spreekt niet van voorrang hebben, maar spreekt wel over wanneer voorrang te verlenen.

  • Klein wijkt voor groot. Schepen korter dan 20m verlenen voorrang aan schepen groter dan 20m.
  • Schepen die in de vaargeul rechtsvaren (afgetond door rode en goeie boeien) moeten voorgelaten worden door schepen die de vaargeul invaren, kruisen of links varen.
  • Snelvarend (herkenbaar aan het ‘nummerbord’ op de zijkant van het schip) verleent voorrang aan langzaamvarend.
  • Als kapitein van Vergaderruimte4 maak je keuzes om schade te voorkomen en je bemanning veilig te houden. Zelfs als je hiervoor moet afwijken van geldende regels, dit is goed zeemansschap, de belangrijkste regel op het water.
  • Rechts heeft voorrang, net als op de weg (stuurboord gaat voor bakboord).
  • Er ligt een exemplaar van het BPR in de boot.

Geef beroepsvaart de ruimte, je moet ze volgens het BPR voorrang verlenen, en daarnaast hebben ze doorgaans ook een gigantische dode hoek. Respecteer deze. En als je doorhebt hoe langzaam je kan uitwijken met ons sloepje, dan begrijp je vast hoe moeilijk een grotere boot anticipeert op een gevaarlijke situatie.

Aanleggen doe je alleen op plaatsen waar dat is toegestaan. En doe dit tegen de stroom in of tegen de wind in. Als je hiervoor moet doorvaren en keren doe je dat. Vergeet je boeien niet uit te hangen, want die heb je als het goed is binnenboord gehaald daar alleen Duitsers varen met de boeien buitenboord.

Vaar altijd met je vlag omhoog, zonder vlag varen brengt ongeluk, maar denk erom dat hij naar beneden moet bij de laagste bruggen.

Laat de boot nooit onbemand achter behalve op zijn ligplaats aan zijn slot.

Wil je verdere vaarinstructies hebben zijn er sowieso collega’s die graag een rondje gracht met je varen als een soort praktijkexamen.

Alcohol? De kapitein blijft altijd nuchter.

Wil je beter leren varen?

Wil je verdere vaarinstructies hebben zijn er sowieso collega’s die graag een rondje gracht met je varen als een soort praktijkexamen.

Alcohol?

De kapitein blijft altijd nuchter.